Account manager opleiding
Een account manager speelt een belangrijke rol in het succes van bedrijven. Een account manager opleiding voorziet jou van de tools om een goede accountmanager te worden. Maar vergeet niet dat het ook in je moet zitten om accountmanager te worden. Je moet het leuk vinden om met klanten mee te denken, hen tevreden te stellen en op die manier voor jouw werkgever de beste commerciële resultaten neer te zetten. Een account manager opleiding volstaat niet. Het helpt enorm als je daarnaast beschikt over een hoeveelheid vakkennis over de markt waarin je actief bent. Want alleen dan word je door de klanten serieus genomen.
Wat leer je tijdens de account manager opleiding?
Het belangrijkste onderdeel van de account manager opleiding is leren wat het betekent om servicegericht te werken in de richting van de klant. Daarnaast leer om gestructureerde verkoopgesprekken op te zetten en te voeren. Ondersteunende aspecten, zoals relatiebeheer, het omgaan met klachten, gebruik maken van netwerken en nieuwe klanten binnenhalen komen ook aan bod tijdens de accountmanager opleiding. Verkoopplannen maken, analyses uitvoeren en het werken met targets zijn andere aspecten van de activiteiten van een account manager. Erg handig is het onderdeel samenwerking. Daarin wordt behandeld hoe je binnen het bedrijf kunt samenwerken met de andere afdelingen.
Praktische informatie
Met de accountmanager opleiding ben je 13 maanden bezig. De opleiding bestaat uit twee delen. Eerst doe je een basisopleiding tot administratief medewerker. Die bestaat uit 30 lessen. Daarna doe je de vervolgopleiding tot accountmanager van 15 lessen. Er wordt elke week een dagdeel les gegeven. Je kunt zelf bepalen of je die in de ochtend of in de avond wilt volgen. Een vooropleiding is niet nodig, maar je moet wel voldoende kennis van de Nederlandse taal hebben en wat computerervaring hebben.